Mimo że Škoda Fabia RS Rally2 jest wyrafinowanym samochodem rajdowym do ostatniej nakrętki i śruby, ma wiele wspólnego z produkcyjną Fabią. Porównajmy te dwa samochody.
Indywidualni klienci mogą kupić czwartą generację Fabii w stylowej i sportowej wersji Monte Carlo, natomiast profesjonalni kierowcy rajdowi mogą uzyskać zupełnie nową Fabie RS Rally2 z Škoda Motorsport.
To jedna z rzeczy, które mają ze sobą wspólne oba modele (produkcyjne i wyścigowe) – możesz stać się dumnym właścicielem obu. Tylko cena jest inna. Podczas gdy Fabia Monte Carlo jest jednym z najtańszych samochodów marki, tak rajdowa Fabia RS Rally2 to niemal dziesięciokrotność Fabii Monte-Carlo . RS Rally2jest najdroższą rzeczą, jaką można kupić od czeskiego producenta samochodów. Ale pomimo różnicy cen, te dwa samochody mają ze sobą wiele wspólnego.
Niemal identyczne!
Jednym z wyraźnych powiązań między tymi dwoma modelami jest konstrukcja i struktura „ciała”ciała”. „Zasady są surowe i wymagają, aby karoseria samochodu rajdowego były identyczne z produkcyjnym. Jedynym wyjątkiem jest możliwość przedłużenia samochodu o błotniki i zderzaki. Możemy dodać spoilery i możemy zbudować tunel do napędu 4×4” – wyjaśnia Alee Rada, szef Race Car Engineering w Škoda Motorsport. Samochód rajdowy korzysta ze sztywnej nadwozia typu produkcyjnego, co stawia oba samochody w pierwszej kategorii.
„Rozwój nowego modelu zawsze daje nam możliwość korzystania z niektórych funkcji samochodu produkcyjnego” – wyjaśnia Rada. Co więc nowy Fabia RS Rally2 zaczerpnął z modelu produkcyjnego, oprócz podstawowej konstrukcji i kształtu? Ma taki sam dłuższy rozstaw osi jak poprzednia generacja i jest szerszy, co zapewnia lepszy środek ciężkości. Fabia RS Rally2 korzysta również z doskonałej aerodynamiki modelu produkcyjnego, chociaż większe wymiary dały również samochodowi większy obszar przedni. Oprócz zderzaków wersja rajdowa ma różne lustra. Samochód wyścigowy ma również inne specyficzne cechy, takie jak obowiązkowe zamki maski, „wentylacja dachowa” w celu skierowania powietrza do wnętrza, poliwęglanowe boczne okienka i inne szczegóły. Koła są również różne, a zespoły wybierają konkretny zestaw, aby dopasować się do warunków danego rajdu.
Różnica wnętrz
Podczas gdy na zewnątrz istnieje znaczne podobieństwo między wyścigowymi i produkcyjnymi wersji Fabii, w środku trudno byłoby się domyślić, że są one ze sobą powiązane. Chociaż podstawowa pozycja deski rozdzielczej, na przykład, jest zasadniczo identyczna ze względu na konstrukcję obu samochodów, zestaw wewnątrz samochodów jest zupełnie inny.
W samochodzie wyścigowym solidna rama bezpieczeństwa chroniąca załogę odgrywa centralną rolę. I chociaż masowo produkowane fotele Monte Carlo mają dobre trzymanie boczne i zintegrowane zagłówki, fotele wyścigowe są znacznie bardziej radykalne pod tym względem i są wyposażone w obowiązkowe sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Istnieją również duże różnice w oprzyrządowaniu, pozycja dźwigni ręcznych i montażu pedałów. Podczas gdy Fabia Monte Carlo zapewnia komfort dla swojego kierowcy i pasażerów, Fabia RS Rally2 podporządkowuje wszystko osiągi i niskiej wadze. Jednak niektóre szczegóły pozostają na miejscu, takie jak klamki drzwi lub logo na kierownicy.
A co tam pod maską?
Istnieje różnica między tym, co znajduje się pod maską obu samochodów, mimo że silnik samochodu wyścigowego musi być oparty na masowo produkowanej jednostce. „Wszystkie części podwozia pochodzą całkowicie z naszych własnych prac rozwojowych – nie mają nic wspólnego z modelem serii” – mówi Alee Rada. Przednie i tylne osie samochodu rajdowego muszą być osiami typu McPherson. Wersja produkcyjna ma ten rodzaj osi tylko z przodu, podczas gdy tył jest oś zawieszającą.
Hamulce są również różne, chociaż oba samochody mają hamulce tarczowe na obu osiach. Przekładnia jest również produktem rozwoju własnego Škoda Motorsport. Nawiasem mówiąc, system przekładni pozwala samochodowi rajdowemu osiągnąć prędkość szczytową około 200 km/h, dzięki czemu masowo produkowana Fabia Monte Carlo wyposażona w najmocniejszą jednostkę 1,5 TSI (110 kW) może jechać szybciej (około 222 km/h). Z drugiej strony, dzięki turbodoładowanemu silnikowi 1,6-litrowemu, napędowi na wszystkie koła i 214 kW mocy samochód rajdowy ma znacznie szybsze przyspieszenie.
Oryginalny tekst: https://www.skoda-storyboard.com/en/skoda-world/production-fabia-vs-racing-fabia-whats-the-difference.
Tomasz 'sid’ Knapik