Jeśli ktoś czuje zajawkę na 100 % to nie przejmuje się niewygodami.


Późnym wieczorem rozmawiamy z Piotrkiem „$iemi” Marszałkiem o jego bardzo znanym (byłym) projekcie jaką była Škoda Fabia zwana czasem PorschFabią.

Fabia Club Polska: Skąd przyszedł Ci pomysł na tuning Fabiany. Specjalnie kupiłeś to auto, czy był to zwykły przypadek?

$iemi: Wbrew pozorom Fabia jest stylistycznie ciekawym autem. W czasach gdy nabyłem fabiankę było to bardzo nowoczesne auto z dość nowoczesną linią nadwozia. Szukając auta na co dzień oraz do modyfikacji koniecznie chciałem TDI. Na golfa nie było mnie stać, na polo też więc szukając tańszej perspektywy wybór padł na brata bliźniaka „polówki” czyli fabie. Zawsze podobały mi się nawiewy na desce rozdzielczej które po zamknięciu były „płaskie z deską” :D.
Przez parę tygodni szukałem i w końcu znalazłem używkę z niewielkim przebiegiem i jak to u nas w kraju bywa auto było po przejściach wypadkowych, ale za to cena pozwoliła mi na jej zakup.

Fabia Club Polska: W jakim stylu tuningowym prowadziłeś Fabkę ?

$iemi: Nigdy się nie zastanawiałem w jakim stylu przerabiam samochód. Poczyniłem szereg modyfikacji na które było mnie stać i które potrafiłem zrobić, a wyszło co wyszło 😛 . Fabianę posiadałem około 7 lat i przeszła szereg różnych modyfikacji „wcieleń”. Początkowo liczyła się moc. W miarę polepszania osiągów brakowało zawieszenia więc i to uległo zmianie. Bardzo długo jeździłem na „ kicie” i do dynamicznej jazdy był to strzał w  przysłowiową dziesiątkę. Wiele modyfikacji trwało bardzo długo nawet kilka lat, ale w miarę jedzenia apetyt przecież rośnie.

Fabia Club Polska: Możesz wymienić najważniejsze modyfikacje Fabki?

$iemi: Ciężko mi wymienić najważniejsze modyfikacje, często gęsto jedna modyfikacja pociągała za sobą kolejną. Modyfikując np. silnik wiąże się to z modyfikacja układu wydechowego, a po zwiększeniu mocy auta nie można zapomnieć o zawieszeniu czy hamulcach. W pewnym momencie wpadłem po uszy w wystawy gdzie auto zmodyfikowane są często kompleksowo i to naprawdę lubię w projektach na scenie.

Fabia Club Polska:  Spotkaliśmy się z kilkoma opiniami że tak dobrej Fabii jak $iemiego już nie będzie. Obserwując naszą małą „Fabiową” scenę nie tylko tuningową pojawiło się jednak kilka ciekawie zmodyfikowanych aut. Jakie są Twoje odczucia w tym temacie?

$iemi:  W swoich czasach była to najbardziej zmodyfikowana fabia w Polsce i ciężko się z tym nie zgodzić. Chociaż jak wiemy wszyscy w FCP i FC było a może i jest parę mocno zmodyfikowanych Fabianek. Jedni idą w moc inni chcą jeździć po wystawach i dobrze bo tuning to bardzo szerokie pojęcie.

Obserwując scenę niestety nie mam czasu na fabioloty ale wiem ze buduje się parę mk1 które powinny zamieszać na zlotach. Pierwsza generacja zrobiła się wyjściowo bardzo tania w stosunku do „świeżych” samochodów więc jest bardziej dostępna dla osób chcących przerabiać radykalnie auto.

Moim zdaniem potencjał jest w drugiej generacji i tu mamy parę bardzo ciekawych sztuk lecz niestety auto to 1/3 sukcesu bo trzeba chcieć by coś zrobić. Jak to mówią musi być odpowiedni człowiek na odpowiednim miejscu i tu mogę dodać w fabii :P.

Istnienie na scenie tuningowej to tak naprawdę wiele wyrzeczeń, Inwestujesz wszystkie wolne pieniądze, poświęcasz każdą wolna chwilę, a zarobku z tego nie….,  no cóż takie jest myślenie większości „kowalskich” z byłego bloku wschodniego .

Tu w grę wchodzi już polityka i ustrój w którym żyjemy a co za tym idzie stopa życia finansowego która też dyktuje nam za co i co robimy w czasie wolnym dla przykładu popatrzmy na stany zjednoczone gdzie ktoś kto buduje hot _roda czy kupuje w wieku 60 lat wypasionego custom’a, a ”społeczeństwo” nie patrzy się na niego krzywo i z zazdrością.

Uważam ze w życiu bardzo ważne jest hobby i w Polsce jest coraz więcej wariatów którzy nie żyją tylko pracą, rodziną, „dziećmi” i mają coś w czym mogą się odnaleźć oraz spełnić
.
Mam nadzieje że w końcu zobaczę na zlotach w Polsce więcej FABII !!!. Te auta nie odbiegają od innych pomimo strzały w logo 😀

Fabia Club Polska: Być może wcześniej wymieniona opinia wiązała się z tym że Twoja Fabia była w pewnym okresie najbardziej znaną Fabią w Polsce. Zdawałeś sobie sprawę że pokazałeś wszystkim że z tak niepozornego autka może stworzyć niezły projekt?

$iemi:  Początkowo nie, po prostu robiłem swoje. Nigdy nie patrzyłem na to auto ze miało by konkurować z innymi fabiami. Obserwowałem Polska scenę tuningową w całości i raczej mierzyłem do innych modeli aut. Wiesz można zrobić cinquecento lepiej niż nie jeden golf 😛

To ze był to gruby i ważny dla nas fabiowiczow projekt zdałem sobie sprawę w zasadzie po sprzedaży. Ja nigdy nie widziałem w niej brzydkiego auta wystarczy parę myków aby wyglądała zjawiskowo.

Fabia Club Polska: Dużo modyfikacji prowadziłeś sam, wymienisz kilka Twoim zdaniem najciekawszych?

$iemi: Myślę ze najciekawszymi modyfikacjami było wnętrze tego auto które 100 % wykonałem sam. Bardzo podobały mi się zmiany stylistyczne tu wiadomo że pod moje dyktando ale malować czy spawać plastiki nie potrafię wiec pomysł mój wykonanie….zapłaciłem. Ciężko się określić konkretnie bo to auto było szalone 😛

Fabia Club Polska: Na jednym ze zlotów bodaj w 2012 roku  w Borkach ktoś stwierdził że auto jest fajne, ale nie do jazdy na co dzień. No właśnie jak to z tym było? Jeździłeś swoją Fabią normalnie po mieście jak każdym daily carem, czy jednak tylko na wszelakie zloty?

$iemi: Ciężko stwierdzić, to wszystko zależy do czego kiedy i gdzie wykorzystuje się auto. Jeśli do pracy to nie nadaje się. Lecz jeśli do pracy i po bułki to nie ma problemu. Fabią jeździłem na co dzień i w pracy. Można to pogodzić, co prawda częściej myjesz i odkurzasz. W Warszawie ulice mamy już całkiem dobre, więc niska opona czy niskie zawieszanie nie oznacza że nie można pośmigać. Często zwalniasz bo cos na drodze przeszkadza ale jest to częścią tej zabawy jeden lubi drugi nie.

Znam osoby które śmigają po mieście pomimo permanentnej gleby i czerpią z tego przyjemność, Wiadomo że jeśli masz możliwość zakupu drugiego auta na co dzień to to robisz a projekt jest w ten czas tylko na weekendy i zloty „ dla fun-u”

Jeśli ktoś czuje zajawkę na 100 % to nie przejmuje się niewygodami, a jeśli przeszkadzają ci dziury czy krawężniki dlaczego nie kupisz sobie Łaza zamiast Octavi przecież Łaz jest tańszy 😛

Heh, krawężniki temat u nas rzeka typowy Polak mówi: „Panie to nie na nasze drogi ja mam avensis….patrzę alu felga 16 cali opona 60 i co siup pod krawężnik z prędkością 15 km…..a później łooo panie 120 i coś bije a chłopaki z renowacji felg mówią panie to już się nie da naprawić”. Wiec podsumowując temat, to mnie osobiście trochę drażni bo czy masz profil 30 czy 80 wjeżdżaj pod krawężnik na pół sprzęgle i wtem cały czas masz proste koła i całe opony :P.

Nie ukrywam ze obecnie przy nowym projekcie udało się nabyć daily o który cholera dbam jak o projekt i nie chce jedząc na krzywych kołach a dziury omijam szerokim łukiem.

Fabia Club Polska:  Przy spotach i zlotach (niekoniecznie modelu Fabia) spotykam się ze zdaniem: „Ja nie przyjadę, bo mam seryjne auto, nie mam co pokazać”. Jak myślisz co może odstraszać takich ludzi?.

$iemi: Przeszedłem przez to kilkakrotnie . To chyba ludzka reakcja stres i brak wiary, w sumie do dziś mnie to nęka. Gdybym się wtedy zawahał nie byłbym tu gdzie teraz jestem. I znów nie chodzi o pieniądze lecz to że jadę na jeden czy drugi zlot i wiem kto jest kto. A to że Stefan podjął się tego czy tamtego. To samo wiedzą Ci którzy wiedzieć powinni :). W tuningu czasem mniej znaczy lepiej. Nie musisz ładować milionów aby abłysnąć…naprawdę tak jest !. Widziałem sytuację że matiz na którego ktoś miał pomysł wygrywał z mercedesem który po prostu był autem za grube $ i nic więcej.

Pomysłowość, jakiś taki myk na auto ale i na otoczkę nie wiem może to być military styl czy rost czasem niewielkim nakładem finansowym można powalczyć na scenie. Hehe, rosta fabii to jeszcze nie było ! :P.

Ja osobiście obserwuję scenę PL i zagraniczną i czasem sobie mowie jak nie teraz to kiedy i to działa. Wielka zaleta są modyfikacje wykonane własnoręcznie których nie kupisz. Dzięki temu są unikalne i niepowtarzalne a to jest doceniane wśród sędziów

Fabia Club Polska:  Twoja najlepsza (pozytywna) przygoda z Fabianą to: ?

$iemi: Ojjj pozytywne hmmmmm trochę tego było na pewno tydzień po zakupie i pierwsza trasa do Mielna.

Fabia Club PolskaTwoja najgorsza przygoda z fabianą to:?

$iemi: Najbardziej nienawidziłem tego klekota jak nie chciał czasem odpalać przy -20 :/

Fabia Club Polska:  Jak myślisz, czy za parę lat możemy mówić że Fabia (pierwszej generacji) jest autem kultowym?

$iemi: Myślę że, tak są to auta które dosyć szybko znikną z ulic. Tanie auto które zostanie wykorzystane po granice możliwości. Ostanie się parę sztuk ale czy będzie autem kultowym hmmmm raczej nie dla przeciętnego kowalskiego dla mnie będzie a nawet już jest  :).

Fabia Club Polska: Masz jakieś rady dla użytkowników Fabii którzy chcą coś zmienić w swoim aucie?

$iemi: FABIA TO PEŁNOKRWISTY VAG !!! – DZIAŁAĆ DZAIAŁAĆ !!!

Fabia Club Polska:  Po sprzedaży Fabki, widać ją było jeszcze na kilku zlotach, ale z biegiem czasu pojawiała się na różnych serwisach aukcyjnych w ujmijmy to dość smutny sposób. Masz jakieś informacje o swoim byłym już projekcie?

$iemi: Dość świeże informację posiadam :-).  Jak na razie zadowalające jest  to że nowy właściciel ma plany i chyba największe pojęcie o tym z dotychczasowych właścicieli więc wyczekujcie auta na zlotach, spotach, spędach. I  trzymam kciuki oby reaktywacja powiodła się chociaż po tylu rękach łatwo nie jest. Fabiano trzymaj się jeszcze się zobaczymy! i będziesz wzbudzała pozytywne lub negatywne emocje w końcu do tego jesteś stworzona :D.

Fabia Club Polska:  Dziękuje za rozmowę.
$iemi: Dzięki!

Wywiad z Piotrkiem „$iemi” Marszałkiem prowadził Tomasz ‚sid’ Knapik 🙂

Kliknij by powiększyć!Kliknij by powiększyć!
Kliknij by powiększyć!
Kliknij by powiększyć!Kliknij by powiększyć!
Kliknij by powiększyć!
Kliknij by powiększyć!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *