Szkolenie Safe Driving to naszym zdaniem jedno z lepszych szkoleń na których byliśmy. Nauczyliśmy się pewnych nawyków, choć nad niektórymi musimy jeszcze popracować. Dowiedzieliśmy się kilku praktycznych rzeczy dotyczących wyprowadzania auta z poślizgu. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego że pomimo szkolenia na profesjonalnym torze na którym gościliśmy, nie wszystkiego mogliśmy się nauczyć w 100%. Przekonaliśmy się również , że nie ma co szarżować na drodze bo to się tylko źle kończy. Żadne auto nie ucierpiało! Co to to nie!.

Gościliśmy na torze Sobiesław Zasada Centrum w Bednarach.

Każde z ćwiczeń odbywaliśmy na osobnym module szkoleniowym, a zaczęliśmy od:

Slalom

Może się wydawać że pokonywanie ciasnych zakrętów pomiędzy pachołkami to prosta sprawa. Okazuje się jednak że nie zawsze jest tak kolorowo. Odpowiednia pozycja za kierownicą, praca rąk i patrzenie trochę bardziej przed siebie naprawdę poprawiają komfort ale i bezpieczeństwo jazdy.
Pokaz dynamiczny

Na tym ćwiczeniu mieliśmy możliwość nauki hamowania w sytuacji zagrożenia na drodze, dowiedzieliśmy się jaki wpływ ma wzrost prędkości na długość drogi hamowania, oraz jak zmienia się praca systemu ABS w przypadku różnych nawierzchni na drodze. Kolejną fajną rzeczą jest nawyk prawidłowego hamowania awaryjnego. Ponoć często popełniany jest błąd, kiedy kierowca czując że już jest ok, odpuszcza pedał hamulca i następuje seria dziwnych zdarzeń z wypadkiem w tle. Warto pamiętać aby przy hamowaniu awaryjnym mocno i zdecydowanie nacisnąć pedał hamulca (ze sprzęgłem!) i trzymać do całkowitego zatrzymania pojazdu.

Pokaz Dynamiczny

Trenerzy uzmysłowili nam proporcję wydłużenia drogi zatrzymania w stosunku do prędkości (hamowanie z prędkości 50,70,100 km/h). Na filmie widzimy pachołek ustawiony w miejscu gdzie skończyło się hamowanie z 50 km/h. Film nagrywany przy prędkości 70 km/h. I teraz wyobraź sobie drogi czytelniku że jedziesz przez teren zabudowany „7paczek” i na pasach pojawia Ci się przechodzień. Może trochę demonizujemy, ale czasem jednak naprawdę warto odpuścić.

Krąg poślizgowy


Zajęcia prowadzone na kręgu poślizgowym związane są bezpośrednio z problematyka poślizgu. Trenowane są głównie reakcje na pojawiający się poślizg podsterowny (przednionapędowe samochody osobowe) ale nie tylko. Nawierzchnia kręgu składa się zarówno z przyczepnej części asfaltu jak i płyty poślizgowej.
– Sobiesław Zasada Centrum

I tu zaczęły się największe emocje. Rozpędzaliśmy się na zewnętrznym „suchym” kręgu by za chwilę wjechać na wewnętrzny śliski krąg. Podsterowność może nas zaskoczyć zawsze, a zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Trenowaliśmy różne modele zachować auta na śliskim, choć czasem miotało nami po kręgu jak nie wiadomo czym, to z kolejnymi przejazdami szło nam zdecydowanie lepiej.

Góra

Góra szkoleniowa to najbardziej zaawansowany element naszego toru. Różnica poziomów wynosi blisko 14 metrów, a zjazd zakończony długi prawym zakrętem ma nachylenie 10 stopni. Począwszy od szczytu aż do końca wspomnianego zakrętu nawierzchnię pokrywa nawadniana płyta poślizgowa. Najważniejszym elementem zjazdu są jednak dwa rzędy mechanicznych przeszkód. Elektroniczny system sterujący uruchomia je w określonych momentach symulując różnego typu zdarzenia drogowe (wtargnięcie na jezdnie, zajechanie drogi itp.) wymuszające omijanie przeszkód i gwałtowną zmianę pasa ruchu.
W przypadku popełnienia przez kierowcę jakiegokolwiek błędu i nie opanowaniu samochodu przeszkody schowają się w specjalnych komorach, tak aby uniknąć uszkodzenia pojazdu. Po wykonaniu ćwiczenia kierowca jest informowany o zarejestrowanej prędkości swojego pojazdu – pomiar wykonywany jest w dwóch strefach: na szczycie wzniesienia oraz na wysokości drugiej przeszkody. Informacja o prędkości wyświetlana jest na monitorze umieszczonym na końcu zakrętu. 
– Sobiesław Zasada Centrum

To ćwiczenie nie było takie proste jak się niektórym (w tym nam) wydawało. Najazd na górkę z określoną przez instruktora prędkością, zjazd z górki już na śliskiej nawierzchni, wyskakująca przeszkoda przed maską, hamowanie, poślizg i ominięcie kolejnej przeszkody. Tak w skrócie można opisać to z czym się zmierzyliśmy. Szkoda że tego elementu nie ma podczas jazd na kursie prawa jazdy.
Szarpak

Zajęcia z wykorzystaniem szarpaka to jedna z większych atrakcji toru. Posiadany przez nas „szarpak” to aktualnie jedyne tego typu urządzenie w Polsce. Moduł składa się z urządzenia do prowokowania poślizgu nadsterownego, nawadnianej płyty poślizgowej o długości blisko 100 metrów oraz systemu kurtyn wodnych (usytułowanych w trzech rzędach). 
Podobnie jak na innych modułach prowadzony jest elektroniczny dwustrefowy pomiar prędkości – w pierwszej strefie mierzona jest prędkość najazdu na szarpak, w drugiej – prędkość samochodu na wysokości drugiego rzędu kurtyn. Pracę szarpaka oraz kurtyn wodnych programuje się komputerowo. W zależności od poziomu szkolonej grupy dopasowuje się energię poślizgu oraz czas „otwarcia” kurtyn wodnych.
– Sobiesław Zasada Centrum

Ćwiczenie w którym oprócz hamowania awaryjnego, użycia sprzęgła czy dodania gazu liczyła się także praca rąk. Szybka praca rąk!. Po raz kolejny wyszło na to że młody kierowca prędzej nauczy się czegoś nowego niż ten który jeździ już kilka lat. Posłużę się tu przykładem Izy i Edyty. Dwie piękne dziewczyny, które nie mają długo prawa jazdy, bały się tego ćwiczenia. Okazało się że nie taki diabeł straszny jak go malują. Dziewczyny umieją jeździć!
Oto pierwszy przejazd Izy.

Nie wiedzieć czemu film nagrywaliśmy w normalnej pozycji, a wgrał się trochę w innej.

Ostatni przejazd to konkurs w którym trzeba jak najszybciej przejechać slalom i uważać żeby piłeczka nie spadła z tacki.

Słowem podsumowania. Polecamy każdemu przeżycia tego co my. Nie wiemy czy nauczyliśmy się wszystkiego, ale na pewno wynieśliśmy ze szkolenia przydatne wskazówki, które mogą nam się przydać na drodze.
Dziękuje ekipie Fabia Club Polska (Iza, Edyta, leshnikov), za dobrą zabawę i wspaniałe towarzystwo. Pozdrawiamy pozostałe zespoły jak i instruktorów Szkoła Auto. Do zobaczenia na kolejnym szkoleniu ! – sid.

5 zasad Safe Drivingu

1. Pamiętaj o prawidłowej pozycji za kierownicą – to nie tylko kwestia wygody, ale przede wszystkim bezpieczeństwa.

2. Twoje auto jest wyposażone w ABS? Poznaj zasady jego działania i naucz się wykorzystywać zalety systemu podczas hamowania.

3. Zdaj sobie sprawę z własnych słabości – reakcja kierowcy to jeden z najważniejszych czynników wpływających na bezpieczeństwo.

4. Poznaj zasady działania ESP. Tylko wtedy będziesz w stanie wykorzystać wszystkie jego możliwości.

5. Dbaj o stan techniczny samochodu, na przykład źle dobrane lub nadmiernie zużyte opony, mogą być bezpośrednią przyczyną wypadków.

https://www.youtube.com/watch?v=XZ_J6iTHjyE&list=UURYn4h0W6dIqqmvUWSLg5wA

 

Żródło:
http://www.szkola-auto.pl/szkolenia/safe-driving/program
http://www.szc-zasada.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *