Najnowsza ŠKODA FABIA MONTE CARLO oficjalnie zaprezentowana
Nowa ŠKODA FABIA MONTE CARLO miała swoją premierę już kilka dni temu, a zaraz potem pojawiła się w ofercie na polskim rynku. Wariant MONTE CARLO symbolizuje rajdowe korzenie ŠKODY, a jego cechami charakterystycznymi są czarne elementy nadwozia i sportowe akcenty we wnętrzu. Mamy nieodparte wrażenie że „topowa” wersja Fabii jakim jest teraz Monte Carlo z silnikiem 1,5TSI mimo swojej cen7 będzie dosyć łakomym kąskiem dla kupujących. Zwłaszcza że różnice między dobrze wyposażonym wariantem Style a Monte-Carlo są prawie marginalne.
Pełny cennik dostępny jest na oficjalnej stronie Skody pod tym „LINKIEM”
Sportowo-lifestylowy wariant MONTE CARLO ma swój wkład w sukces modelu FABIA już od 2011 roku. Nowa wersja modelu, zainspirowana licznymi zwycięstwami marki w legendarnym rajdzie Monte Carlo, dołączy do oferowanych obecnie wersji wyposażenia. Dostępne opcje układu napędowego obejmą trzycylindrowe silniki 1.0 MPI (80 KM) oraz 1.0 TSI (110 KM) oraz czterocylindrowy 1,5 TSI o mocy 110 kW (150 KM).
Dynamiczne proporcje i emocjonujący design
FABIA MONTE CARLO czwartej generacji, zbudowana na modułowej platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, charakteryzuje się dynamicznym i emocjonującym designem. To wrażenie podkreślają detale, takie jak czarna ramka efektownego grilla ŠKODY, charakterystyczne dla modelu przednie i tylne spojlery, czarny tylny dyfuzor i obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy od 16 do 18 cali. Precyzyjnie wycięte reflektory FABIA MONTE CARLO są standardowo wyposażone w technologię LED. Gama wyposażenia standardowego obejmuje również światła przeciwmgielne. Nowa FABIA MONTE CARLO wyjeżdża z fabryki na czarnych, polerowanych 16-calowych obręczach Proxima ze zdejmowanymi, aerodynamicznie zoptymalizowanymi plastikowymi nakładkami. W opcjonalnym wyposażeniu są także 17-calowe obręcze Procyon, również z nakładkami AERO i błyszczącym czarnym wykończeniem, oraz 18-calowe obręcze kół Libra.
Najlepsza aerodynamika w segmencie
Dzięki wyrafinowanym detalom, takim jak aktywnie regulowana przesłona chłodnicy w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku, najnowsza FABIA wyznacza nowy punkt odniesienia w swoim segmencie, ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym od 0,28 (cd). Aby jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę, aktywnie regulowane listwy żaluzji chłodzącej zamykają się automatycznie, gdy nie ma potrzeby chłodzenia. Daje to oszczędność paliwa do 0,2 l na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h. Na każdy kilometr przejechany z zamkniętą przesłoną, nowa FABIA MONTE CARLO emituje do pięciu gramów mniej CO2. Aby zapewnić wysoki poziom chłodzenia lub uwzględnić krótkie przestoje, system otwiera przesłonę, aby do środka mogła wpłynąć maksymalna ilość powietrza.
Bogate wnętrze
Powiększone wnętrze nowego modelu zostało wyposażone w sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz w trójramienną kierownicę wielofunkcyjną, wykończoną skórą z eleganckimi przeszyciami. Wnętrze utrzymane jest w znacznej części w kolorze czarnym, z ozdobną listwą deski rozdzielczej, częściami konsoli środkowej i klamkami drzwi z odcieniem czerwieni. Podłokietniki na przednich drzwiach i dolną część deski rozdzielczej wykończono wzorem z efektem włókna węglowego. Gama standardowego wyposażenia modelu FABIA MONTE CARLO obejmuje również nowe oświetlenie Ambiente LED, które oświetla dekoracyjne wykończenie deski rozdzielczej na czerwono. FABIA MONTE CARLO może zostać dodatkowo zaopatrzona w wiele funkcji bezpieczeństwa i komfortu, a także w nowoczesny system infotainment.
Cyfrowy zestaw wskaźników i komfortowe rozwiązania
ŠKODA FABIA MONTE CARLO to pierwszy model z tego wariantu dostępny z cyfrowym zestawem wskaźników – 10,25-calowym wyświetlaczem, który oferuje bardziej dynamiczny wygląd tła. Opcjonalny wirtualny kokpit, jak inaczej określany jest zestaw wskaźników cyfrowych, może wyświetlać między innymi logo stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia rozmówców. Ponadto, mapa może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. Inne opcjonalne dodatki obejmują podgrzewaną kierownicę i podgrzewaną szybę przednią dla większego bezpieczeństwa i komfortu zimą.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Nowa FABIA MONTE CARLO wyposażona w opcjonalną funkcję Travel Assist zapewnia nowoczesne wsparcie podczas jazdy. Jedno dotknięcie przycisku pozwala aktywować kilka systemów asystujących. Przy prędkości do 210 km/h, tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do pojazdów jadących z przodu. Zintegrowany system Lane Assist pomaga utrzymać pojazd na pasie ruchu, wykonując w razie potrzeby nieznaczne korekty kierwonicą. Travel Assist wykorzystuje także funkcję Hands-on Detect, aby sprawdzić, czy kierowca dotyka kierownicy.
System Park Assist pomaga w manewrach parkowania. Asystent działa przy prędkości do 40 km/h, wyświetlając odpowiednie miejsca do parkowania równoległego i zatokowego, a w razie potrzeby może przejąć sterowanie kierownicą. Co więcej, system Manoeuvre Assist wykrywa przeszkodę przed lub za samochodem podczas parkowania i automatycznie uruchamia hamulce. Dostępny jest również m.in. system rozpoznawania znaków drogowych oraz standardowy Front Assist, który antycypując wydarzenia na drodze chroni pieszych i rowerzystów.
Aż dziewięć poduszek powietrznych i pięć gwiazdek w testach Euro NCAP
Nowa FABIA MONTE CARLO wyposażona jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie boczne poduszki powietrzne. W standardzie znajdują się również zaczepy ISOFIX I Top Tether na przednim siedzeniu pasażera (tylko w Unii Europejskiej) oraz na zewnętrznych tylnych siedzeniach.
Warto dodać, że w referencyjnym teście bezpieczeństwa zderzeniowego przeprowadzonym przez niezależny Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), model FABIA uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, zdobywając tym samym najwyższy wynik wśród aut kompaktowych, testowanych w 2021 roku.
Historia zwycięskich rajdów
MONTE CARLO – wyjątkowe oznaczenie, które producent wprowadził 86 lat temu – charakteryzuje sportowo-lifestylowe wersje różnych serii kompaktowych modeli ŠKODY. Aby uczcić drugie miejsce ŠKODY POPULAR w klasie do 1500 cm3 podczas Rajdu Monte Carlo w 1936 roku, firma wydała limitowaną serię 70 pojazdów ŠKODA POPULAR MONTE CARLO. Co więcej, w 1977 roku legendarna ŠKODA 130 RS odniosła pierwsze podwójne zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo w klasie do 1300 cm3. Zanim rozpoczęła się znakomita kariera rajdowa ŠKODY FABIA, podwójne zwycięstwa odniosły w latach 90. modele FAVORIT i FELICIA. Po kilku miejscach na podium, ŠKODA FABIA SUPER 2000 doczekała się zwycięstwa w swojej klasie w Rajdzie Monte Carlo 2013. Jej następca, FABIA R5 (Rally2), wygrała kategorię WRC2 w Monte Carlo w 2017 i 2018 roku. Unowocześniona ŠKODA FABIA Rally2 evo powtórzyła ten podwójny sukces w 2021 i 2022 roku.
Nowa ŠKODA FABIA MONTE CARLO to trzecia wersja produkcyjna tej serii modelowej, która nosi sportowe oznaczenie. W 2011 roku ŠKODA wprowadziła ten wariant do kompaktowych modeli seryjnych wraz z drugą generacją modelu FABIA. W 2014 roku w jej ślady poszła też trzecia generacja. ŠKODA FABIA czwartej generacji jest trzecim modelem, który dołącza do portfolio sportowo-lifestylowych wariantów MONTE CARLO obok ŠKODY SCALA i ŠKODY KAMIQ.
Materiały prasowe: ŠKODA, obserwacje własne