Nowa ŠKODA FABIA RS Rally2 bazuje na czwartej generacji najmniejszego modelu produkcyjnego czeskiego producenta samochodów. Jest to zupełnie nowy samochód wyścigowy, który wykorzystuje atuty produkcyjnej Fabii, a wśród nich dopracowaną aerodynamikę, sztywność karoserii i nowe proporcje. Do tego dodaje specyficzne cechy wyścigowe – rama ochronna, silnik, skrzynię biegów lub podwozie – które zostały opracowane, aby sprostać wymagającym warunkom rajdowym, czerpiąc z całego doświadczenia zespołu ŠKODA Motorsport.
W ubiegłym i tym roku ŠKODA Motorsport poddała samochód intensywnym testom na torach asfaltowych i szutrowych w Czechach, Francji, Włoszech, Chorwacji, Niemczech, Belgii, Hiszpanii oraz w ekstremalnych warunkach klimatycznych północnej Finlandii. Rezultatem jest samochód, który po raz kolejny ma największe ambicje: poprowadzić klientów ŠKODA Motorsport do szeregu tytułów.
„Stanie w miejscu oznacza cofanie się, a dotyczy to szczególnie sportów motorowych. Dlatego opracowując nową FABIA RS Rally2, wykorzystaliśmy doświadczenie, które zdobyliśmy w poprzednim modelu i zoptymalizowaliśmy każdy szczegół. Celem było ulepszenie najbardziej udanego samochodu rajdowego na świecie. Jestem dumny z całego zespołu ŠKODA Motorsport, który z wielkim zaangażowaniem dąży do tego celu. Chciałbym również podziękować naszym kolegom z Działu Rozwoju Serii; FABIA czwartej generacji zapewniła nam doskonałą bazę dla FABIA RS Rally2” – tak Michal Hrabánek, szef ŠKODA Motorsport, skomentował prezentację nowego samochodu.
Nowa ŠKODA FABIA RS Rally2 jest kontynuacją bardzo udanych poprzedników. Poprzednie modele FABIA Rally2 i FABIA Rally2 evo , oparte na ŠKODA FABIA trzeciej generacji, należą do najbardziej udanych samochodów rajdowych wszech czasów. Klienci ŠKODA Motorsport kupili ponad 450 samochodów, które zgromadziły 4186 miejsc na podium w zawodach na całym świecie w 13 091 startach do początku maja, w tym 1714 zwycięstw, a zwłaszcza cztery w słynnym Rajdzie Monte Carlo .
Od 2015 roku FABIA Rally2 stała się punktem odniesienia w kategorii WRC2, przynosząc fabrycznym kierowcom zespołowym i prywatnym załogom ponad 20 tytułów w Europie i triumfy w regionalnych mistrzostwach Afryki, Ameryki Środkowej i Północnej, Ameryki Południowej, regionu Azji i Pacyfiku oraz Bliski wschód. Załogi z tymi samochodami wygrały 100 krajowych mistrzostw, w tym sześć tytułów mistrzowskich Czech i trzy tytuły niemieckie.
Solidny fundament
ŠKODA FABIA czwartej generacji jest zbudowana na platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, co doprowadziło do wielu zmian zarówno w proporcjach samochodu, jak i jego konstrukcji technicznej. Inżynierowie ŠKODA Motorsport wykorzystali te zmiany na swoją korzyść i starali się jak najlepiej wykorzystać nowe funkcje podczas opracowywania .
Na przykład projekt nowego samochodu jest imponujący, ponieważ zbliża samochód rajdowy tak blisko, jak to możliwe, do samochodu produkcyjnego. ŠKODA FABIA RS Rally2 nawiązuje do emocjonującego designu standardowej wersji i dodaje dramatyczne elementy wyścigowe, takie jak szersze zderzaki, wloty powietrza i otwory wentylacyjne oraz nowe tylne skrzydło. Aby uczcić bliższy związek z produkcją seryjną, samochód został zaprezentowany w nowej kolorystyce, w której tradycyjny zielony odcień zastąpiono żywszą zieloną Mambą dla ŠKODA Motorsport, którą klienci ŠKODY mogą zamawiać do produkowanych masowo ŠKODY OCTAVIA RS i ENYAQ COUPÉ RS IV .
Udoskonalona aerodynamika wersji produkcyjnej stanowiła doskonałą podstawę do pracy dla inżynierów sportów motorowych. Dało im to większe pole manewru, aby lepiej dostroić opór samochodu wyścigowego, co zaowocowało znacznym wzrostem siły docisku w porównaniu z FABIA Rally2 evo. Ta siła docisku jest prawie podwojona, co skutkuje poprawą przyczepności samochodu, a tym samym jego szybkości pokonywania zakrętów.
I tak już najwyższy poziom bezpieczeństwa samochodu również zrobił duży krok naprzód. Oczywiście FABIA RS Rally2 nie korzysta z żadnego z systemów wspomagania bezpieczeństwa ani rozbudowanego zestawu poduszek powietrznych, jakie znamy z modelu produkcyjnego. Ale opiera się na wyjątkowo sztywnej konstrukcji nadwozia, która umożliwiła dalsze zwiększenie poziomu ochrony załogi w razie wypadku. Sama sztywność karoserii nie wystarczy jednak przy prędkościach, jakie osiągają wyczynowe wyścigi, dlatego istnieje obowiązkowa klatka bezpieczeństwa, która jest mocno przyspawana do platformy samochodu, jeszcze zanim boki nadwozia zostaną zamontowane na samochodzie. Zapewnia to najwyższą możliwą jakość spawów i zwiększa bezpieczeństwo. Rama ta składa się w sumie z 35,8 metra rur.
W porównaniu z poprzednią generacją, nowa produkcyjna ŠKODA FABIA również nieco powiększyła się bez negatywnego wpływu na masę samochodu. Inżynierowie ŠKODA Motorsport również to wykorzystali. Nowe proporcje dają im więcej możliwości w zakresie rozłożenia masy. A to, w połączeniu ze zwiększonym rozstawem osi samochodu i lepszą aerodynamiką oraz bardziej precyzyjnymi opcjami regulacji podwozia (dzięki sztywniejszemu nadwoziu), skutkuje lepszą stabilnością. Jest też więcej miejsca w komorze silnika, co umożliwiło korzystne zmiany również w obszarze układu napędowego.
Wyścigowa FABIA każdego pokolenia
Każda generacja ŠKODY FABIA stała się podstawą samochodu wyścigowego. Zaczęło się w 2003 roku od FABIA WRC , która była oparta na pierwszej generacji samochodu. Samochód najwyższej kategorii, z dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 221 kW (300 KM) i momencie obrotowym 600 Nm, jest najmocniejszym samochodem wyścigowym marki FABIA, jaki kiedykolwiek zbudowano. Wyprodukowano 24 samochody. W 2009 roku po tym samochodzie pojawiła się FABIA S2000, oparta na hatchbacku drugiej generacji. Zaprojektowany z myślą o bardziej przystępnych cenach, samochód był wyposażony w 2-litrowy silnik wolnossący o mocy 206 kW (280 KM) i momencie obrotowym 250 Nm. FABIA S2000 zdobyła łącznie 50 tytułów w mistrzostwach krajowych i międzynarodowych. Został następnie zastąpiony w 2015 roku przez FABIA R5, podobnie zaprojektowany samochód oparty na trzeciej generacji Fabii. Samochód ten został zbudowany zgodnie z nowymi zasadami grupy R5, tj. z turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,6 litra i stał się rajdowym wzorcem. Wraz z ulepszoną FABIA R5 evo wypuszczoną na rynek w 2019 roku, ta wersja odniosła jak dotąd 1710 zwycięstw. Od 2020 roku, po zmianie nomenklatury FIA, modele te noszą oznaczenia FABIA Rally2 i FABIA Rally2 evo . Za nimi podążyła czwarta generacja, FABIA RS Rally2.
Moc pod maską
Silnik pod maską nowego rajdowego auta jest zupełnie nowy, choć na pierwszy rzut oka może nie wyglądać. Przepisy dla samochodów Rally2 określają, że jednostka napędowa musi mieć maksymalną pojemność 1,6 litra, jaką ma nowy silnik, podobnie jak jego poprzednicy, oraz cztery cylindry. Jednostka napędowa oparta jest na standardowym silniku 2.0 TSI używanym przez ŠKODA AUTO w modelach OCTAVIA i SUPERB. Po przeprojektowaniu w celu napędzania samochodu rajdowego, silnik osiąga moc 214 kW (291 KM) i 430 Nm momentu obrotowego. Kierowcy testowi chwalili lepsze dostarczanie momentu obrotowego i lepszą reakcję przepustnicy w porównaniu z poprzednikiem. Specjalna pięciobiegowa sekwencyjna skrzynia biegów przenosi moc silnika na nawierzchnię drogi, rozdzielając ją na wszystkie cztery koła za pomocą mechanicznych mechanizmów różnicowych przedniej i tylnej osi. Jedną z nowych funkcji jest elektrohydrauliczne sterowanie sprzęgłem międzyosiowym, które umożliwia rozłączenie przedniej i tylnej osi za pomocą hamulca ręcznego, co jest często używane w rajdach, aby szybko pokonywać ostre zakręty.
Podwozie, które jest zupełnie inne od auta seryjnego, jest również specyficzne dla samochodu wyścigowego. Wykorzystuje system McPhersona, a wszystkie elementy, takie jak skrzynia biegów i inne elementy napędu, są zaprojektowane tak, aby wytrzymać ekstremalne obciążenia prób czasowych. Z myślą o tym projektowane są hamulce – zawsze tarczowe z wentylacją wewnętrzną, ale dostosowane do danej powierzchni. Na zawodach asfaltowych hamulce mają średnicę 355 milimetrów z przodu i 300 milimetrów z tyłu (samochód używa kół 18”, podczas gdy na szutrze tarcze mają średnicę 300 milimetrów z przodu i z tyłu (stosowane są koła 15” ).
Jednym ze szczególnych elementów bezpieczeństwa samochodu rajdowego jest zbiornik paliwa wykonany z połączenia nylonu i specjalnej gumy zgodnie ze standardem bezpieczeństwa określonym przez Międzynarodową Federację Samochodową FIA. Materiał został zaprojektowany tak, aby w razie wypadku zapewnić maksymalną odporność zbiornika na uszkodzenia lub przebicia. Wewnątrz zbiornika o pojemności 82,5 litra znajduje się również specjalna pianka, która oprócz swoich właściwości bezpieczeństwa ogranicza wycieki paliwa. Zbiornik jest od spodu chroniony przez obudowę wykonaną z połączenia włókna szklanego i kevlaru. A tak przy okazji, benzyna, którą zespoły biorące udział w zawodach napełniają bak, pochodzi w całości ze źródeł odnawialnych i nie zawiera składników kopalnych.
ŠKODA Motorsport i obsługa klienta
Od 2020 roku ŠKODA Motorsport zmieniła swój cel z intensywnego udziału w zawodach na maksymalizację wsparcia dla zespołów klientów, umożliwiając im konkurowanie o zwycięstwo w międzynarodowych i krajowych mistrzostwach przy wsparciu fabrycznym. Na wybranych imprezach Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) i Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) zespoły klientów mogą zatem korzystać z fabrycznej ciężarówki ŠKODA Motorsport z bogatym zapasem części zamiennych i pierwszorzędnym wsparciem technicznym z zakładu inżynierów . ŠKODA Motorsport oferuje również customer ekipy regularnie dostarczają części lub np. przeglądy i remonty silników, skrzyń biegów i innych podzespołów pojazdów. Zapewnia zespołom usługi doradcze oraz szkoli ich mechaników i techników. Dzięki temu wsparciu niemiecki zespół Toksport WRT zapewnił sobie tytuł mistrza świata w kierowaniu WRC2 na sezon 2021, a także tytuł mistrza Europy. Andreas Mikkelsen broni swojego tytułu mistrzowskiego w tym sezonie, a on i jego pilot oraz inne załogi tworzą dwa oficjalne zespoły Toksport WRT rywalizujące w WRC2.
info: Skoda Storyboard