Fabia Club Polska

Pierwszy w Polsce klub Skody Fabia

Testy

Škoda Fabia III Style #PO5G308 – część 3 (ostatnia)


Jedziemy, nie śpimy!


Testowana wersja posiadała obniżone sportowe zawieszenie. Wizualnie nie była zbyt mocno posadzona na glebie, ale jeszcze bardziej wzmagała wrażenie że posiada więcej mocy niż ma w rzeczywistości. Podczas jazdy zawieszenie doskonale się spisywało na nierównościach w jezdni. Co do samego zawieszenia sportowego, nie wchodzę w to czy jest ono sportowe czy tylko udające. Pomimo obniżenia, nie odczuwałem jakiegoś dyskomfortu. Wchodzenie w zakręt przy większej prędkości (ale z rozwagą) było pewne i gładkie, choć przy daniu ostro w „palnik” w którymś momencie może nas wyprzedzić tył. Fabia III siedziała na 16 calowych felgach i oponach 215/45. Oprócz felg 16 calowych można również zamówić felgi 17 calowe.


Silnik, skrzynia i magiczne cyferki


Testowany model wyposażony był w benzynowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 1,2 TSI (1,197 cm3) o mocy 110KM/81 kW z automatyczną 7 stopniową skrzynią biegów DSG. Jeżeli ktoś myśli że takie zestawienie będzie można określić jako typowy „dziadkowóz” to będzie w błędzie. Testowa Fabia III potrafi dość żwawo przyspieszyć i zostawić w tyle nie jednego mądrale. Automatyczna skrzynia biegów zalicza czasem pewne opóźnienia (na oko do sekundy). Przy przełączeniu skrzyni na ręczne sterowanie biegami mamy ciut większe pole manewru, ponieważ udaje się wtedy na każdym z biegów bardziej wkręcić Fabie III w wyższe obroty.

Škoda chwali się takimi osiągami (przy takim zestawieniu silnika i skrzyni jaki jest w testowanym modelu) :

Maksymalna prędkość: 196 km/h | Mamy wrażenie że prędkość przy ręcznym sterowaniu biegami przekroczy 200 km/h.

Przyspieszenie 0-100 km/godz: 9,4 s | Parametr nie mierzony, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa bardzo możliwy

Zużycie paliwa – tryb miejski: 5,8 l/100km | W naszym teście spalanie w trybie miejskim na krótkich odcinkach i przy dużych korkach oscylowało pomiędzy 8,6 a 9 l/100km, dłuższe odcinki między 7 a 7,5 l/100km

Zużycie paliwa – tryb pozamiejski: 4,1 l/100km | Przy spokojnej jeździe udało mi się osiągnąć spalanie w granicach 5,5 l/100km

Zużycie paliwa – tryb mieszany: 4,7 l/100km | W trybie mieszanym osiągnąłem spalanie w granicach 6-6,5 l/100km


Magiczny kuferek potoczny zwany bagażnikiem


Choć wizualnie nie mogłem oprzeć się wrażeniu że Fabia III ma mały bagażnik w rzeczywistości jest inaczej. Okazuję się bowiem że w miarę kolejnych generacji pojemność bagażnika (przy rozłożonych fotelach) wzrasta. Fabia I (Hatchback) – pojemność 260 litrów, Fabia II (Hatchback) – pojemność 300 litrów, Fabia III (Hatchback) – pojemność 330 litrów. Za sprawą dużej ilości schowków oraz siatek naprawdę można co nieco w bagażniku nowej Fabii III schować. Bardzo spodobało mi się zagospodarowanie miejsca w bagażniku tak, aby przykładowo gaśnica miała swoje wydzielone miejsce. Nawet osobne miejsce znalazło się dla trójkąta ostrzegawczego. Wcześniej musieliśmy go szukać pod podłogą, teraz jest on przy samej dolnej krawędzi bagażnika (ale nie powoduje to problemów przy załadunku). I okazuje się że patent z trójkątem nie jest jakimś nowym rozwiązaniem bo w Fabii II już się pojawił (jak na złość nie sprawdziłem tego wcześniej).

Zwróciłem na to uwagę dopiero teraz w Fabii III, ale ponoć występowało już to zjawisko w poprzedniej generacji. Półkę bagażnika możemy zamontować na trzy sposoby min. zawieszając ją normalnie przy pomocy uchwytów w klapie, w połowie bagażnika między nadkolami czy w końcu swobodnie ją wsunąć za tylną kanapę


Podsumowanie, czyli to co SIDowi przyszło do głowy


 

Fabia III to auto na które dużo osób czekało z utęsknieniem (w tym i ja). Trzeba jednak pamiętać i uszanować to że nie wszystkim się ona podoba, a bardziej wymagający klienci znajdą w podobnej cenie co testowany egzemplarz – lepszy samochód. Nowa Fabia nie jest też pozbawiona wad (główne zastrzeżenie tyczy się systemu MirrorLink który nie działał). A szkoda że nie działa coś za co miałbym zapłacić.

Wydaje mi się że warto jednak przyglądnąć się nawet podstawowej wersji Fabii III, która no może oprócz silnika 1.0 bo nie miałem z nim do czynienia (dopłaciłbym już za silnik 1,2 TSI 110KM), mniej wymagającym z pewnością powinna wystarczyć. Szkoda że w podstawowej wersji dalej nie ma w standardzie klimatyzacji, pojawiły się natomiast elektryczne szyby z przodu.

Reasumując i podkreślając moje prywatne zdanie Fabia III zasługuję na uwagę przy decyzji kupna nowego samochodu. Nie mogę odpowiedzieć na pytanie czy poleciłbym komuś nową Fabie III. Zdecydowanie polecam zapoznać się z jak największą ilością materiałów które można znaleźć w internecie, a także zdecydować się na jazdy próbne. Zawsze też w podjęciu decyzji pomagają opinie pierwszych użytkowników.

Osobiście jestem wręcz zauroczony nową generacją Fabii. Pomimo mankamentów jakie znalazłem bardzo mi się podoba. Przy okazji testu do pewnych rzeczy przekonałem się (silnik 1,2 TSI 110KM, podgrzewane fotele), inne pewnie bym pominął przy prywatnym zakupie (DSG, panoramiczny dach).

Udało mi się nawet odwiedzić prawie wszystkich Fabiarzy w zasięgu zbiornika paliwa (tych których nie odwiedziłem najmocniej przepraszam). Doszło już do tego że jadąc z jednego spotkania, telefonicznie umawiałem się już na następne. Fabiarze mają z resztą niezłe wyczucie czasu, kiedy wracałem od jednego znajomego i kierowałem się już w stronę Katowic, dostałem telefon od jednego moderatora (Kapi – pozdrawiam!) co robię. Na moją odpowiedź że właśnie jadę nową Fabią do Katowic usłyszałem: „Pieronie dawaj tu do mnie prędko ja jestem w Krakowie”. I tak przez zupełny przypadek udało mi się pokazać testowaną zdobycz jeszcze jednej osobie.

Bardzo się cieszę że pomimo natłoku różnych spraw udało mi się dojechać Fabią III na spot w Katowicach. Użytkownicy Fabii I oraz Fabi II mogli na spokojnie zobaczyć co ta nowa trójka sobą reprezentuje. Czy się podobała, no cóż to jest kwestią gustu. Mogę jednak stwierdzić że wzbudziła zainteresowanie J. Bo gdzie indziej Fabia III poczuje się tak dobrze jak na spotkaniu ze starszymi koleżankami ?

Plusy i minusy
+ dobre wyciszenie wnętrza auta
+ system głośnomówiący
+ dobre właściwości jezdne

– nie działający (jeszcze) ze wszystkimi telefonami system MirrorLink
– stylistyka wersji HB przypominająca Rapida Spaceback


Wyposażenie testowanego modelu


Silnik: 1.2 TSI 110 KM DSG
Wersja wyposażenia: Style

Cena wersji testowej: 76 380,00
Cena bazowa: 60 130,00

Wyposażenie dodatkowe:

KOŁA:
Obręcze kół ze stopów lekkich „BEAM” CZARNE 7J x 16″ dla BLACK COLOR CONCEPT (wyłącznie dla hatchback) – 1500,00 zł

STYLISTYKA:
– „COLOR CONCEPT” SILVER / BLACK /WHITE – dach, słupki A oraz lusterka boczne w innym kolorze (wyłącznie dla hatchback) – 1000,00 zł
– „SUNSET” – 600,00 zł
– Dach Panoramiczny dla wersji hatchback (wyklucza schowek na okulary) – 2850,00 zł

KOMFORT:
– Czujniki parkowania z przodu i z tyłu – 1300,00 zł
– „KESSY” – bezkluczykowy system obsługi samochodu + Alarm (funkcja SAFE) – 1700,00 zł
– Pakiet „SIMPLY CLEVER” (zestaw siatek oraz elastyczna listwa mocująca w bagażniku, uchwyt na multimedia, pojemnik na odpadki)- 300,00 zł

ZAWIESZENIE:
– Sportowe zawieszenie – 550,00 zł

FUNKCJONALNOŚĆ:
– Elektrycznie sterowane szyby tylne – 750,00 zł

LAKIER:
– Zieleń Rally + Czarny dach – 1800,00 zł

WNĘTRZE:
– Style Czarny Sport – 0,00 zł
– Pakiet KOMFORT II dla wersji Style – 1300,00 zł
– Radio BOLERO
– Wielofunkcyjna trójramienna skórzana kierownica obsługująca radio i telefon (z małym pakietem skórzanym i dekorem Piano Black)
– Cruise control systém with Speedlimiter
– Klimatyzacja automatyczna Climatronic z czujnikiem wilgotności

AUDIO I KOMUNIKACJA:
– funkcja „SMARTGATE” – 450,00 zł

WIDOCZNOŚĆ:
„RAIN-LIGHT ASSISTANT” – czujnik zmierzchu i deszczu, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne (Comming home, Leaving home, Tunnel light) – 900,00 zł

 


Zdjęcia naszego korespondenta Tomka Cabały, który przyglądał się Fabii III w Czeskich salonach.



Wszystkie zdjęcia -> TUTAJ


 


Na zakończenie


Bardzo dziękuje wszystkim osobom które choć trochę przyczyniły się do powstania materiału o nowej Fabii.

*moim moderatorom i adminom: Karol Winiszewski, Marcin Grużewski, Kapi 🙂
– za czytanie tego co napisałem i poprawianie moich błędów

*Tomaszowi Bieleckiemu– za piękne zdjęcia i poświęcenie prywatnego czasu

*Tomaszowi Krupie (Komisarz Targów) (Targi w Krakowie Sp. z o.o. – EXPO Kraków)
– za możliwość zrobienia zdjęć w jednej z hal targowych

* Tomaszowi Jarudze
– za namiary i podpowiedzi do kogo mam dzwonić z moimi prośbami 🙂

*Tomaszowi Cabale
– za fotki z Czech i zapowiedź dalszej współpracy z materiałem dla wersji Kombi

*Dominikowi Witkowi (ArtVito)
– za poświęcony czas na próbę realizacji materiału video (i choć tym razem nic z tego nie wyszło to jednak na przyszłość wyznaczyliśmy już kierunek, który trzeba będzie obrać)

*Karolinie i Piotrkowi Styk
– za krótki filmik 🙂 (paparazzi są wszędzie :P)

*Škoda Polska
– za możliwość wypożyczenia auta do naszego testu

* Dealerowi Autocentrala Hlucin
* Dealerowi auto Racek Humpolec

Oraz wszystkim innym osobom, które podczas testu odwiedziłem i porozmawiałem o tej nowej Fabce.

Pisał: TomaszsidKnapik
Fot: Tomasz Bielecki, Tomasz Knapik, Tomasz Cabała


 

KONIEC