Fabia Club Polska

Pierwszy w Polsce klub Skody Fabia

Wywiady

Wywiad z załogą Škoda Polska Motorsport

Fabia na rajdowych trasach nie jest zjawiskiem rzadkim i na pewno każdy w mniejszym lub większym stopniu spotkał jakąś rajdową Fabkę w swoim życiu. Od dawna brakowało nam natomiast Polskiego akcentu w załodze Skoda Motorsport. Wszytko zmieniło się w ubiegłym roku kiedy to powstał team Skoda Polska Motorsport. Minął rok, zapowiada się kolejny emocjonujący sezon a my spytaliśmy Mikołaja Marczyka i Szymona Gospodarczyka o kilka ciekawostek.

Fabia Club Polska (FCP): Wasza dwójka to nie cały Team. No właśnie ile osób liczy Wasza cały Wasz zespół?
Miko: Podczas weekendu rajdowego w skład naszego zespołu wchodzi około 25 osób. Jest to m.in. 4 mechaników (każdy odpowiada za swoją ćwiartkę auta), inżynier od zawieszenia i silnika, specjalista od opon, załoga szpiegowska, koordynator, zespół PRowy. Stanowimy całkiem duże wyzwanie logistyczne.

(FCP): Jaka była Wasza pierwsza myśl zaraz po zobaczeniu Fabii R5?
Miko: Spełnienie marzeń. Jeszcze 3 lata temu nie startowałem w rajdach, a tylko kibicowałem. Myślałem sobie wtedy, że fajnie by było choć raz w życiu móc przejechać się autem klasy R5. W tej chwili rozpoczynamy nasz drugi pełny sezon w Skodzie Fabia R5. To wielki zaszczyt, ale i ogromna odpowiedzialność.
Szymon: Pomyślałem, że to jest coś, do czego dążyłem moje całe, sportowe życie. To auto jest narzędziem do walki o najwyższe lokaty w Mistrzostwach Polski i Europy. Miałem nadzieję, że dobrze je wykorzystamy, włożyliśmy w to dużo pracy i tak się stało.

(FCP): Byliście może w dziale Motorsport w Mladej Boleslav?
Miko: Tak miałem okazję, fabryka robi wrażenie. Widząc infrastrukturę i zaawansowanie technologiczne lepiej zrozumiałem, dlaczego Skoda Fabia R5 jest taka szybko i bezawaryjna.
Szymon: Niestety jeszcze nie, wszystko przede mną.

(FCP): Dostaliśmy kiedyś dużo pytań w sprawie rajdowej Fabki. Czy Wasza Fabia R5 może poruszać się po drogach publicznych?
Miko: Tak, pomiędzy odcinkami specjalnymi poruszamy się po drogach publicznych jadąc zgodnie z przepisami.
Szymon: Oczywiście, że tak- tak jak każde inne auto musi przejść badania techniczne i zostać zarejestrowane. Poruszamy się nim między odcinkami specjalnymi na rajdach, zdarzają się też kontrole drogowe :).

(FCP): Zjedźmy na chwilę z tras rajdowych. Najbardziej denerwująca rzecz na Polskich drogach (Waszym zdaniem) to?
Miko: Moim zdaniem sytuacja na Polskich drogach cały czas się poprawia i z każdym rokiem możemy szybciej dojechać w wybrane przez nas miejsca. Jestem z Łodzi, pamiętam, że 15 lat temu nad morze jechaliśmy czasami nawet 9 godzin podczas gdy teraz dojeżdża się w 4. Uważam również, że kultura na naszych drogach jest na przyzwoitym poziomie, aczkolwiek powinniśmy wszyscy bardziej respektować przepisy m.in. te związane z ograniczeniami prędkości.
Szymon: Ludzie, którzy prowadzą auto wpatrując się w ekran telefonu komórkowego. Obecnie to prawdziwa plaga i wielkie niebezpieczeństwo.

(FCP): Jakimi autami jeździcie w czasie wolnym?
Miko: Jeżdżę Skoda Superb Sportline 2.0 TDI 190 KM 4×4 DSG. W zeszłym sezonie jeździłem Skoda Octavia RS 2.0 TDI 4×4 DSG i bardzo miło ją wspominam jako połączenie sportowego ducha z nieprzeciętną przestronnością i rozsądnym spalaniem.
Szymon: A ja śmigam Octavią RS 2.0 TDI w kolorze race blue

(FCP): Skoro Fabia 3 doczekała się faceliftingu, nie mogło również zabraknąć „nowej” R5tki. Czy w tym sezonie będziecie się ścigali już w nowej odsłonie rajdowego modelu?
Miko: W połowie sezonu zespół fabryczny Skoda Motorsport rozpocznie starty w najnowszej ewolucji Skody Fabia R5. My powinniśmy otrzymać najnowsze auto jako jedni z pierwsi po zespole fabrycznym.
Szymon: Nowa specyfikacja pojawi się na rajdowych trasach w trakcie sezonu. Fabryczny zespół z Mistrzostw Świata WRC 2 będzie nią dysponował od Rajdu Portugalii na przełomie maja i czerwca, mamy zamiar wypróbować nową wersję zaraz po nim.

(FCP): Wiemy że Mikołaj od czasu do czasu pokazuje się w Octavii RS/Superbie. A gdyby tak dostępna była Fabia RS – skusiłbyś się na przesiadkę do prawie „sportowej” Fabii?
Miko: Z pewnością. Fabia RS budziła zawsze duże emocje i może kiedyś doczekamy się jeszcze najbardziej sportowej odmiany.

(FCP): To pytanie prędzej czy później musiało się pojawić. Co sądzicie o popularnych Fabiach?.
Miko: Jest to jedno z najbardziej popularnych aut na naszym rynku. Moim zdaniem skrojone na potrzeby Polskich kierowców. Solidne, niezawodne, kompaktowych rozmiarów. Budzi we mnie pozytywne emocje. Takie wersje jak RS w przeszłości, czy aktualne odmiana Monte Carlo przyspieszają bicie serca.
Szymon: Fabia to fajne auto- jak każda Skoda 🙂 Szczególnie podoba mi się wersja Monte Carlo ze względu na sportowy styl i ciekawe malowanie. „Zwykłą” Fabią podróżuje się dużo bardziej komfortowo niż naszą R5tką.

(FCP): Jak radzicie sobie ze zmęczeniem? Macie wypracowane metody na relaks przed kolejnymi odcinkami rajdów?
Miko: Adrenalina podczas całego tygodnia rajdowego jest duża. Ten sport naprawdę dostarcza wyjątkowych emocji. Nie czuję zmęczenia na rajdzie. Ważna jest umiejętność oczyszczenia głowy po jednym dniu rajdowym, a przed kolejnymi. Czas na analizy przychodzi dopiero po rajdzie, a my musimy mieć świeżość umysłu przed każdym odcinkiem specjalnym. Oczywiście po rajdzie, zazwyczaj dopiero 2-3 dni po odczuwam zmęczenie i wtedy dużo śpię.
Szymon: Zmęczenie czuję dopiero po rajdzie, gdy emocje już opadną, wtedy śpię nawet kilkanaście godzin. W trakcie zawodów adrenalina i skupienie utrzymuje mnie na najwyższych obrotach. Pomiędzy rajdami przygotowuję się także fizycznie- trenuję kolarstwo, chodzę na siłownię- to pomaga w trakcie wyczerpujących rajdowych dni.

(FCP): Poznaliście może innych zawodników startujących w fabrycznych zespołach Skody?
Miko: Miałem okazję podać rękę Janowi Kopeckiemu, który jest wyjątkowym kierowcą. Jego prędkość, a przy tym powtarzalność są godne naśladowania.
Szymon: Na tegorocznym rajdzie Korsyki poznałem Fińską załogę startującą w Mistrzostwach Świata WRC 2- Kalle Rovanperę i jego pilota Jonnego Halttunena. Kalle to bardzo młody i niezwykle zdolny kierowca, ma zaledwie 19 lat i tytuł Mistrza Łotwy na koncie, a teraz z sukcesami ściga się z najlepszymi na świecie.

(FCP): Jakie macie cele w tym sezonie?
Miko: Moim celem jest uzyskanie zadowolenia ze swojej jazdy. Jeżeli to nam się uda to o wyniki jestem spokojny, choć te są wypadkową wielu elementów. Na pewno damy z siebie wszystko.
Szymon: Chcemy walczyć o Mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej, a także zdobyć doświadczenie na trasach Mistrzostw Europy.

Dziękuje za rozmowę i w imieniu klubu życzę dalszych sukcesów! Z Szymonem Gospodarczykiem i Mikołajem Marczykiem rozmawiał Tomasz 'sid’ Knapik.

Foto: Mikołaj Marczyk / mikomarczyk.pl